Subscribe:

Wednesday 3 April 2013

Delima For Health


Buah delima atau ar-rumman dalam bahasa Arab disebut tiga kali dalam Al-Quran. Antara keunggulannya ialah susunan dalamannya. Apabila kulit berkilat buah ini dikupas, akan kelihatan kantung-kantung kecil berjus segar, manis masam rasanya.

Surah Al-An’aam ayat 99 dan 141 menceritakan tentang buah delima.
"Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau. Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dan dari mayang kurma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah dan (perhatikan pulalah) kematangannya. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman" (6:99)
"Dan Dialah yang menjadikan kebun-kebun yang berjunjung dan yang tidak berjunjung, pohon kurma, tanam-tanaman yang bermacam-macam buahnya, zaitun dan delima yang serupa (bentuk dan warnanya) dan tidak sama (rasanya). Makanlah dari buahnya (yang bermacam-macam itu) bila dia berbuah, dan tunaikanlah haknya di hari memetik hasilnya (dengan disedekahkan kepada fakir miskin); dan janganlah kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan." (6:141) 


buah delima apabila masak
Antara khasiat buat delima mengikut buku perubatan Parsi termasuk :
  1. Membaikpulih fungsi hati dan limpa
  2. Mencuci buah pinggang dan salur kencing
  3. Membantu penghadaman
  4. Membuang lemak-lemak berlebihan
  5. Menambah tenaga
  6. Mengelakkan alahan bagi wanita mengandung
  7. Mengubahsuai hormon bagi wanita menopause
  8. Membaiki sistem pembersihan dan pengaliran darah
  9. Merawat atau membaikpulih pesakit kencing manis
  10. Menambahkan tenaga dan mengelak dari penyakit lemah tenaga batin
  11. Mencantikkan kulit

Nabi Muhammad SAW bersabda, “Tidak ada delima yang tidak mempunyai buah dari delima syurga di dalamnya” (HR Abu Nu’aim) Rasulullah bersabda, “Buah delima dan kulitnya memperkuat pencernaan di perut.” (HR Abu Nu’aim dan Al-Jauzi). 

Setiap kali Ibnu Abbas mendapati buah delima, dia akan memakannya. Orang-orang kepadanya mengapa dia melakukan hal itu, dan dia menjawab, “Aku benar-benar percaya bahawa tak ada satu pun buah delima di dunia ini yang tidak mengandung satu biji dari salah satu biji dari syurga. Barangkali biji ini adalah yang dari surga itu.” (Kisah sahabat)


Jus Delima yang siap dibotolkan 
Buah delima ini baik untuk kita semua. Jadi apa tunggu lagi, jom nikmati buah yang  berkhasiat ini. Mungkin ramai di antara kita tidak mengetahui khasiat sebenar buah delima. Untuk mengetahui khasiatnya dengan lebih mendalam bolehlah lawati blog ini http://giffarine2015.blogspot.com/p/khasiat-buah-delima.html. Moga dapat membantu anda semua.
Pesanan : makanlah makanan sunnah ini... :-)

0 comments:

Post a Comment